فناوری شناختی| جامعه با دمانس و آلزایمر آشنا می‌شود تا این بیماری کاهش یابد

فناوری شناختی| جامعه با دمانس و آلزایمر آشنا می‌شود تا این بیماری کاهش یابد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 82844
با هدف آشنایی جامعه با بیماری زوال عقل و آلزایمر، محتوای ترویجی تولید می‌شود تا با کاهش شیوع و گستردگی این بیماری، سلامت شناختی جامعه افزایش یابد.

با هدف افزایش آگاهی ها و اطلاعات افراد جامعه و خانواده ها در شناخت عوامل و علایم بروز بیماری دمانس و آلزایمر و راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری انجمن آلزایمر ایران این فیلم، جوانب و ویژگی‌های این عارضه را به تصویر می‌کشد.

 

بیماری دمانس و آلزایمر به عنوان یکی از عارضه‌های شناختی، نیازمند آگاهی خانواده‌ها است و با هدف پیشگیری  و درمان آن، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق اطلاع رسانی و افرایش آگاهی‌ها گام برمی‌دارد.

دمانس شرایطی را فراهم به شرایطی گفته می‌شود که براثرآن، طی روندی آهسته و تدریجی قوای مغز دچار آسیب شده و ازبین می‌رود. علاوه برآن نقایصی در چندین قلمرو شناختی مانند قدرت تفکر، تکلم، قضاوت، استدلال و ادراک دیده می‌شود.

 

ضرورت درک یک عارضه شایع

آلزایمر شایع ترین نوع دمانس است که با شروع تدریجی و پیشرفتی مداوم همراه می‌شود. آلزایمربه تدریج حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال وقضاوت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و وی را درانجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌کند.

عوامل خطر ساز در بروز بیماری آلزایمر به طور دقیق مشخص نشده است اما در بررسی‌های صورت گرفته عوامل گوناگونی مثل بالارفتن سن ، سابقه خانوادگی، سکته مغزی، کمبود فعالیت‌های فکری، بدنی و ورزشی و کمبود  ویتامین ، سابقه افسردگی، استرس‌های روانی و اجتماعی، افزایش کلسترول و خون، مصرف دخانیات شناخته شده است.

این فیلم سینمایی تحت عنوان حامی، به تهیه کنندگی سجاد مطلبی وکارگردانی حمید مقدس ساخته و تصویربرداری آن  از فروردین ماه سال آینده آغاز می شود. در ساخت این فیلم سینمایی کارشناسان حوزه دانش علوم شناختی نیز مشارکت دارند.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
آیا فناوری می‌تواند سلامت افراد مبتلا به آلزایمر را ارتقاء دهد؟
آیا فناوری می‌تواند سلامت افراد مبتلا به آلزایمر را ارتقاء دهد؟
99/05/25 - 12:19
توانمندی‌های شناختی یار دوران سالمندی
توانمندی‌های شناختی یار دوران سالمندی
98/03/26 - 09:22
 پنج عامل مهم در پیشگیری از آلزایمر نقش دارند
پنج عامل مهم در پیشگیری از آلزایمر نقش دارند
96/05/28 - 11:11
بیشتر بخوانیم